Vanhoillislestadiolaisen liikkeen pää-äänenkannattaja Päivämies ottaa tuoreessa numerossaan kantaa Pauliina Rauhalan esikoisteoksesta, Taivaslaulu, käytyyn lestadiolaista liikettä koskevaan keskusteluun. Viimeaikaisissa vanhoillislestadiolaisuutta käsittelevässä uutisoinnissa sävy on ollut negatiivinen, lehti kirjoittaa.
Sanomalehti Kaleva uutisoi tiistaina, että Taivaslaulu-romaani on rikkonut Oulun kaupunginkirjaston varausennätyksen. Teoksesta on vetämässä jo tuhatkunta varausta Oulun kirjastoissa.
Taivaslaulu kertoo lestadiolaisäidin uupumuksesta, joka koostuu loputtomista raskaudenpeloista. Kirja kuvaa lestadiolaisperheen kasautuvaa stressiä, joka koostuu toistuvista synnytyksistä, lapsista ja uskon vaatimuksista.
Päivämies ei mainitse Rauhalan kirjaa pääkirjoituksessaan nimeltä, mutta viittaus kirjan herättämään keskusteluun on ilmeinen.
”Moni vanhoillislestadiolainen äiti ja isä elää paineiden alla”, Päivämies myöntää pääkirjoituksessaan.
Suomen Rauhanyhdistyksen keskusliittoa lähellä oleva lehti kuitenkin katsoo, että liikkeen toimintatavat eivät itsessään ole syynä lestadiolaisperheiden ongelmiin.
”Paineet tulevat usein liikkeen ulkopuolelta. Nyt olisi tarpeen rohkaista vanhempia heidän rohkeassa kasvatustehtävässään. Onko suomalaisella medialla rohkeutta tähän?” lehti kysyy.
Päivämiehen mukaan ”keskustelua herätetään liian räväköillä otsikoilla, joiden näkökulmat ovat nousseet yksittäisten ihmisten kokemuksista, joita on yleistetty koskemaan vanhoillislestadiolaisuutta yleensä.”
Lue myös:
Lestadiolaisäidin tarina rikkoi kirjaston varausennätyksen Oulussa